Suzuki GSX-S1000GX

€ NTB,-

Specificaties

Details

De nieuwe Suzuki GSX-S1000GX

De Suzuki GSX-S1000GX is de allereerste crossover van Suzuki. Hij deelt zijn kernelementen met andere modellen in de GSX-S-line-up en voegt daar een unieke zitpositie en onder meer elektronisch geregelde vering en demping aan toe. Tel daar ook Superbike-prestaties, topcomfort, diverse rijmodi, cruise control en uitgebreide connectiviteit bij op en het resultaat is een Supreme Sport Crossover. Die moet je simpelweg ervaren.

GX: luxe, comfort, sportief en topprestaties

De nieuwe Suzuki GSX-S1000GX is Suzuki’s visie op wat een luxueuze crossover moet bieden: luxe, comfort, sportiviteit en topprestaties. Dankzij de unieke samenstelling en de unieke zithouding valt hij precies tussen de Sport Tourers en Adventure Tourers in. Het is de ultieme sportieve motorfiets waarmee de berijder alle kanten op kan. Of dat nu voor een enerverende rit op een bergweg is of juist een lange roadtrip. Alleen of met passagier, met of zonder bagage; de GX staat zijn mannetje.

Rijassistentie

De riante range aan geavanceerde elektronische assistentiesystemen, die samen het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) vormen, zijn ontworpen om het rijgemak te vergroten, de berijder meer vertrouwen te geven en de prestaties te optimaliseren. S.I.R.S. maakt het mogelijk om de GX nog meer naar eigen inzicht af te stellen om zo het potentieel van deze sportieve crossover te ontdekken.

Het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) bestaat bij de GX uit diverse sensoren en een 6-assige Inertial Measure Unit (IMU) die diverse volgende rijhulpsystemen mogelijk maken.

Een van die systemen is Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α). Gebruik de Power Mode Selector en kies voor een passende gasreactie tijdens het accelereren; ‘Active’, ‘Basic’ of ‘Comfort’, met altijd het maximale vermogensniveau.

Gekoppeld aan de rijmodi is Suzuki’s Smart TLR Control-systeem (Traction, Lift, Roll en Torque), dat drie systemen combineert voor optimale tractie. Suzuki Traction Control System (STCS) met 7 standen, een Lift Limiter en de Roll en Torque Control (een Suzuki-primeur) zorgt voor de juiste vermogensafgifte tijdens het nemen van bochten. Samen met de instelbare gasreactie en tractiecontrole bevat SDMS-α ook het nieuwe Active Damping Control (ADC) voor optimale demping. Dit systeem biedt vier elektronisch geregelde dempingsmodi: ‘Hard’, ‘Medium’, ‘Soft’ en de aanpasbare instelling ‘User’.

Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) bestaat verder uit de volgende systemen:

  • Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES)
    • Suzuki Floating Ride Control (SFRC)
    • Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC)
    • Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC)
  • Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS)
  • Automatic Rear Suspension Modes
  • Ride-by-Wire Electronic Throttle System
  • Bi-directional Quick Shift System
  • Smart Cruise Control
  • Motion Track Brake System
  • Slope Dependent Control System
  • Suzuki Easy Start System
  • Low RPM Assist

Elektronische vering

De GSX-S1000GX is de eerste motorfiets van Suzuki met Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES). Dit systeem maakt niet alleen gebruik van voertuig- en snelheidsinformatie van de 6-assige IMU en wielsnelheidssensoren, maar ook van zeer nauwkeurige slagsensoren geïntegreerd in zowel de voor- als achterwielophanging om on-the-go de optimale demping te bepalen, geheel afgestemd op de rijsituatie. Het resultaat is een bijna ideale rijkwaliteit.

Aanpassing van de demping gebeurt maar liefst 1.000 keer per seconde met behulp van een elektronisch aangestuurde hydraulische klep. Deze aanpassingen volgen uit drie unieke softwareprogramma’s van Suzuki: Suzuki Floating Ride Control (SFRC), Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC) en Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC).

SFRC maakt gebruik van de Skyhook-theorie om ‘hobbels’ in het wegdek gevoelsmatig glad te strijken. SVDC kiest voor de meest passende dempinginstellingen die horen bij de snelheid waarmee de motorfiets rijdt en SDDC reageert op bewegingen bij remmen. Alle aanpassingen gebeuren ‘geruisloos’ op de achtergrond, voor maximaal comfort en nog meer controle bij zowel lage als hoge snelheden.

Wanneer SRAS een hobbeliger wegdek detecteert, activeert het automatisch de sterkere Suzuki Floating Ride Control (SFRC) om het weggedrag te versoepelen. Tegelijkertijd wordt de reactie op bewegingen aan de ‘Ride-by-Wire’ gashendel gecontroleerd voor een versoepelde vermogensafgifte. Wanneer de GX weer op een meer egaal wegdek rijdt, wordt SRAS uitgeschakeld en keert SFRC terug naar een instelling die de dynamische prestaties op de weg niet verstoort.

Via de Automatic Rear Suspension Modes meet en herkent de GX automatisch de belasting op het achterwiel. Als deze toeneemt door bijvoorbeeld bagage of een passagier, kiest de achtervering zelf elektronisch voor een passende veervoorspanning. Kies voor de ‘AUTO’ modus of voor één van de drie handmatige modi.

Kleurendisplay

De cockpit van de GSX-S1000GX bestaat uit een nieuwe 6,5-inch TFT-kleurendisplay met USB-aansluiting voor het opladen van de smartphone. De display heeft een dag- en nachtmodus, een kraswerende toplaag en een niet-reflecterende laag zodat de informatie altijd goed is af te lezen. De bediening van de display verloopt op intuïtieve wijze via een knoppencluster links op het stuur.